Intag - Reisverslag uit Nanguipa Bajo, Ecuador van Bas Hendra - WaarBenJij.nu Intag - Reisverslag uit Nanguipa Bajo, Ecuador van Bas Hendra - WaarBenJij.nu

Intag

Door: Bas y Hendra

Blijf op de hoogte en volg Bas

03 Februari 2014 | Ecuador, Nanguipa Bajo

Na de eerste toewijzing (Quito-zuid en Aloag) bij Corrie en Eva zijn we nu in onze 2e toewijzing aangekomen. Het is natuurlijk geen echte toewijzing maar na onze beslissing om naar Ecuador te gaan kregen we al snel contact met Corry en Eva.
Net voordat we hiernaartoe vertrokken kregen we ook contact met Dolf en Helena Jacobs die in Intag dienen.

Intag is een zone waar 7 kleine paroquias (dorpjes) en veel afgelegen huizen staan en 20.000 mensen wonen in een enorm gebied, het beste kan ik het omschrijven als 3 uur noord 3 uur zuid 3 uur west en 3 uur oost met de auto, die wij dus niet hebben.
Hendra meldt nog even dat het ook drie uur omhoog is aangezien de hoogste berg hier 4939 meter is. Als ze daar gaan prediken dan verstop ik me 's ochtends. Dus nu zitten we hier in Intag, ongeveer 2 uur met de bus van Otavalo.

Ik zal proberen te omschrijven hoe wij hier wonen en prediken:
Via een zandweg komt je aan met de bus. Het is hier allemaal groen, mooi, rustig. Via een hangbrug over een rivier komen we aan bij ons huisje. De kippen lopen hier vrij rond. De honden en poezen ook. Lekker op het terras kijken we uit op een groene berg aan de ene kant en aan de andere kant kijk je richting een vallei. Heerlijk geluid van krekels, vogeltjes (oa kolibries) en de rivier. Er is hier een plaatsje dat heet Paraíso maar volgens ons is het Paraíso hier waar wij wonen.. Bloemen en planten in overvloed.
Hoe we hier prediken kan inderdaad zo in het jaarboek. We houden hier vergaderingen maar officieel hoort het hier bij Otavalo waar el Salon del Reino is.
Ge-wel-dig. Met 10 man hebben we gisteren vergaderd in "de koninkrijkszaal", voor bijna iedereen is het dus heel erg ver lopen of ze moeten een auto regelen en dan is het nog steeds ver. Dolf leidt de vergadering aangezien hij de enige ouderling is die hier dient. Helena doet het geluid.
Jehovah wordt in de meest afgelegen plekken ter wereld aanbeden en oa hier moeten de broeders en zusters en geïnteresseerden dus écht hun best doen om er te komen. Voor sommigen is het onmogelijk. Ik realiseer me nu pas hoe makkelijk we het wat dat betreft in Nederland hebben met om het kwartier een zaal...

Erg bijzonder is ook de prediking, uuuren lopen ze hier. Soms met wat mazzel een Jeep die je mee kan nemen de berg op. Sommigen mensen hebben nog nooit van de wachttoren gehoord. Sommigen huilen omdat nog nooit iemand ze het goede nieuws heeft verteld.
We kunnen wel wat hulp gebruiken trouwens maar een dagje velddienst is hier minimaal 6 uur, je krijgt er blije gezichten en nu al een paradijs voor terug...

We hebben de mooiste baan die er is... En dan bedoel ik niet vliegtuigen poetsen :-)

Groetjes van ons allemaal uit Ecuador.
Dolf, Helena, Bas en Hendra

• 04 Februari 2014 - 10:37

Marijke:

Lieve Bas en Hendra,

Wat een prachtig verslag weer en wat geweldig dat jullie daar mee kunnen helpen.
    Eerst de Pioniersschool en nu dit! Wat een zegeningen voor jullie! (en voor ons, omdat we mee kunnen genieten :) )

En leuk die filmpjes. Via het verslag had ik een voorstelling van de locatie van jullie huisje, maar toen ik het filmpje zag, besefte ik dat het nog veel mooier is dan ik dacht.
    En dan de prediking... en de vergaderingen... Erg bedankt voor het sturen.
    Altijd goed om eraan herinnerd te worden hoe comfortabel we het hier hebben in onze mooie KZ op kwartiertje rijden ja. Ik vond dat artikel in de studieWT van dec. ook zo mooi. Van de lectuur die door het gebergte werd gesmokkeld. Dan groeit je waardering echt als wij het zomaar via JW.org kunnen downloaden.

Nogmaals bedankt, heerlijk om mee te mogen genieten en heel veel succes.

Ook groetjes aan Dolf en Helena.
    xx Marijke

• 04 Februari 2014 - 11:05

Mirjam Latten:

Lieve Bas en Hendra,

Nu zijn jullie pioniers in de echte betekenis van het woord !!!!
    Wat 'n schitterend voorrecht dat jullie in zo'n prachtige omgeving het goede nieuws mogen brengen aan personen die de waarheid nog nooit hebben gehoord.
    Dat is ECHT genieten !!! En aan jullie ervaringen te horen doen jullie dat ook volop.
    Heel erg bedankt dat wij hier in Best ook mee mogen genieten van alles wat jullie meemaken.

Heel veel liefs en Jehovah's zegen, dikke knuffel voor jullie allebei.

We missen jullie wel hoor !!!!!

Mirjam, xxx

• 04 Februari 2014 - 12:19

Carin Hoeijmans:

Lieve Hendra en Bas
    Echt mooie ervaringen, zoveel maken jullie mee!
    Nog veel succes en geniet ervan.
    Carin

• 05 Februari 2014 - 15:21

Jeremy & Svenja:

Heel mooi verslag..! Geniet ervan!

Liefs, Jeremy & Svenja

• 06 Februari 2014 - 21:01

Rob En Marijke:

Hallo Bas en Hendra. Hier een berichtje uit een regenachtig Oirschot.
    Het is interessant te horen hoe het jullie vergaat. Het moet voor jullie een enorme ervaring zijn om in de mooie natuur en aardige mensen Jehovah's naam bekend te maken.
    We hopen dat jullie nog vele leuke contacten zullen leggen met geïnteresseerden en wij wensen jullie Jehovah's zegen bij jullie inspanningen. Lieve groeten van Rob en Marijke van de Watering

• 08 Februari 2014 - 01:21

Harry Van De Vorst:

Hallo Bas en Hendra,

Wat moet dit een heerlijke ervaring zijn, zo het goede nieuws te mogen brengen aan mensen die dit nog nooit hebben mogen ervaren. Ik probeer me er een voorstelling van te maken, te midden van al het groen. Volgens mij hebben jullie ook een hele goede conditie als jullie hier weer terug zijn, van al die kilometers die je nu moet lopen. Ja, dan zijn wij hier maar verwend in dit koude kikkerlandje.

Ik wens jullie heel veel succes met alles, de taal, de prediking, de Bijbelstudies. Ga met Jehovah's zegen!

Groetjes, Harry

• 09 Februari 2014 - 17:43

Anton De Bever:

Hoi Henra en Bas,

Ik hoorde vandaag pas van jullie blog dus vandaar nu pas een reactie.
    Wat een mooi verslag. Zet tot denken aan....
    Ga jullie belevenissen verder volgen en hoop jullie over een tijdje weer "live" te spreken.
    Lieve groet
    Anton
    (aka br. de Rooy)

• 09 Februari 2014 - 20:14

Schena:

Lieve Bas en Hendra,

Ik heb genoten van jullie velddienst ervaringen, de omgang die jullie opbouwen en het gebied waar jullie prediken. Jehovah zegent jullie offers en ijver, wat veel vreugde geeft.

Wat een uitdaging om je te verplaatsen en de vallei oversteken via een brug met kabels. Geen last van hoogte vrees?

Ik kijk uit naar jullie volgende bericht. Jehovah's zegen.

De hartelijke groeten uit Delft,
    Schena

• 11 Februari 2014 - 22:43

John:

Lieve Hendra ok, en ook lieve Bas

Wat leuk zeg! Volgens mij krijgen jullie de smaak helemaal te pakken daar! Ik ben echt wel jaloers (op een positieve manier dan), en wij hier maar een beetje in de meest depressieve tijd van het jaar nederige schaapjes zoeken... Maar het is jullie van harte gegund! Wel terug komen he ;) want we kunnen jullie nog niet missen. Jehovah's zegen!

Dikke knuffel,
    Jullie broer John

• 14 Februari 2014 - 17:24

Louise Hoeijmans:

Lieve Bas en Hendra,

Ben erg onder de indruk, van jullie verslag en video's. Die smalle brug en het sterk stromende water er onder..
    Nu ik het zo gelezen heb, en dat er zo weinig broeders en zusters daar zijn, voelen jullie je vast heel nuttig.
    Hebben jullie nog wel zin, om terug te komen, naar het koude en regenachtige Nederland?

Heel veel succes nog en Jehovah's zegen,

Dikke kus, Louise

• 16 Februari 2014 - 08:42

Carin:

Lieve Hendra en Bas, alles nog goed bij jullie?
    Wij kijken uit naar meer berichtjes/nieuws.
    Groetjes, Carin

• 16 Februari 2014 - 14:09

Paul En Margreet:

Hoi Bas en Hendra,

Wat geweldig om jullie verhalen te lezen...wat mooi om je zo in te zetten voor de theocratie. Past helemaal in de studie van vandaag!

Wij zijn inmiddels een paar dagen terug in Nederland en hebben een fantastische tijd in China gehad...

Heel veel succes nog en groeten van ons!

Paul en Margreet.